Mgr. Ihab Almaghrebi: Vztahuje se nové Nařízení EU na Vaše weby?

21.10.2019

Dne 20. června 2019 bylo v Úředním věstníku EU vyhlášeno Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 2019/1150, o podpoře spravedlnosti a transparentnosti pro podnikatelské uživatele online zprostředkovatelských služeb (dále jen „Nařízení“), které vstoupí v účinnost dne 12. července 2020. Jaké novinky přináší shrnul ve svém článku kolega Mgr. Ihab Almaghrebi.

Hlavním cílem Nařízení je především zvýšení transparentnosti podnikatelského prostředí, zajištění účinnější možnosti nápravy a efektivnějšího řešení sporů ve vztazích mezi poskytovateli a podnikatelskými uživateli online zprostředkovatelských služeb. Dále například vytvoření předvídatelného a inovativního prostředí na úrovni EU pro efektivní regulaci online zprostředkovatelských služeb.

Zásadní význam pro zodpovězení nadepsané otázky bude mít výklad poměrně široké definice „online zprostředkovatelské služby“. V mnoha případech se přitom jedná o detaily, které budou rozhodovat, zdali na provozovatele webových stránek dopadnou relativně přísné požadavky vyplývající z Nařízení, přičemž nejzásadnější z nich si uvedeme níže.

Provozovatele webových služeb budou od účinnosti Nařízení povinni sepsat srozumitelné podmínky, které stanoví objektivní podmínky pro ukončení poskytování služeb podnikovým uživatelům. Změnu těchto podmínek bude nutné oznámit podnikovému uživateli alespoň 15 dní před její účinností. Podmínky neodpovídající požadavkům vyplývajících z Nařízení budou pro podnikové uživatele nezávazné.

Jednou z dalších povinností bude stanovit parametry určující pořadí, v jakém se zobrazují nabídky podnikových uživatelů a dále také popis rozdílného zacházení při určování pořadí a vysvětlit, jakým způsobem k němu dochází.

K řešení případných sporů Nařízení počítá se zřízením dvou relativně obsáhlých metod. Dotčení provozovatelé webových stránek budou povinni zavést (i) formální systém vyřizování stížností a (ii) zvláštní typ mediace, kdy v podmínkách musí být uvedeni dva a více mediátorů, se kterým daný provozovatel spolupracuje.

Dozor nad dodržováním Nařízení bude prováděn příslušným orgánem na celostátní úrovni, který bude mít tyto pravomoci:

  • zahájit a provádět šetření z vlastního podnětu nebo na základě stížnosti;
  • vyžadovat od internetových zprostředkovatelů a poskytovatelů internetových vyhledávačů dodání veškerých informací nezbytných pro provádění šetření;
  • přijímat rozhodnutí ohledně toho, zda došlo k porušení zákazů stanovených v Nařízení, a nařídit dotčenému poskytovateli internetových zprostředkovatelských služeb nebo poskytovateli internetového vyhledávače, aby tyto zákazy přestal porušovat;
  • uložit poskytovateli peněžitou pokutu, která musí být účinná, přiměřená a odrazující s přihlédnutím k povaze, době trvání a závažnosti porušení; a
  • uveřejňovat svá rozhodnutí a podávat o činnostech, které na základě tohoto nařízení provádí, každoročně zprávu.

Je patrné, že výše uvedené povinnosti představují pro dotčené provozovatele webových stránek značnou finanční i časovou zátěž a dále také rizika v podobě neplatných podmínek či udělení vysokých pokut. Dalším nezanedbatelným aspektem je však i ztráta části obchodního know-how z důvodu zvýšené transparentnosti a dále též nárust omezení, ať už v souvislosti s vývěrem prostředků pro nabízení služeb nebo ve vztahu k pozastavení či ukončení poskytování služeb.

Tým advokátní kanceláře ARROWS důkladně připravuje klienty na účinnost Nařízení. Za tímto účelem ARROWS poskytuje klientům právní poradenství vztahující se k vymezení působnosti Nařízení, dále k optimalizaci webových stránek za účelem vynětí z působnosti Nařízení či ohledně toho, jak svůj byznys model účinně ochránit před dopadem případných sankcí. 

V případě, kdy se působnosti Nařízení vyhnout nelze, poskytuje tým advokátní kanceláře ARROWS klientům právní analýzu veškerých povinností, které z Nařízení pro klienty vyplývají, včetně jejich kompletního vyřešení. 

Podle dosažených výsledků hodnocení Nařízení bude Evropská komise každé 3 roky posuzovat, zda je zapotřebí přijmout další opatření či nikoliv. Tým advokátní kanceláře ARROWS pečlivě sleduje vývoj tohoto Nařízení, včetně přilehlé judikatury a odborné literatury, o čemž své klienty průběžně informuje. V případě Vašeho zájmu mne neváhejte kontaktovat. 

Chcete zobrazit celý článek ZDARMA?

Když nám na sebe necháte kontakt, heslo Vám rádi zašleme. K celé databází mají přístup zdarma i naši klienti a je stejné jako heslo k naší veřejné Wi-Fi v zasedacích místnostech.

JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.

JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D
advokát, partner

Zadejte prosím heslo


Chcete heslo zdarma?

Podělte se s námi prosím o:

70+
zemí světa

60+
poradců

15+
let zkušeností na trhu