Co musí města a obce dělat v ochraně klimatu aneb jaká je legislativa pro ochranu klimatu?

18.9.2024

Je moc sucho, vysychají studny, na ulicích je horko k nevydržení… Víte, co se v ochraně klimatu děje ve Vašem městě? 

Kromě mnoha dalších aktérů jsou to právě města, která by měla reagovat na změnu klimatu. Jejich role je specifická v tom, že jejich činnost je spojena s kontinuálním působením na konkrétním místě a s detailní znalostí daného území a každodenních potřeb občanů.

Města (obce) působí jako územní samosprávné celky vymezené právě svým územím a obyvatelstvem. Na obecní úroveň je také často delegován výkon úkolů státu. Obce tedy plní úkoly pro stát a zároveň plní další úkoly pro své území a občany. 

Mají ale města (obce) dost nástrojů, jak reagovat na změnu klimatu? Mají nějaké závazné cíle, kterých musí podle právní úpravy dosáhnout? Musí místní orgány přijmout opatření ke zmírnění změny klimatu nebo ke snížení emisí skleníkových plynů nebo se aktivně podílet na rozvoji obnovitelných zdrojů energie? Jaké je postavení obcí (územně samosprávných celků) podle ústavního práva a jak se tyto předpoklady promítají do naplňování povinnosti obcí podle zákona o obcích pečovat o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů, a přitom chránit také veřejný zájem?

Role měst a obcí je pro budoucnost klíčová. Většina lidí žije ve městech, a právě města mohou snížit dopady klimatické změny na lidská práva. Menší obce pak poskytují zázemí pro zemědělské využití půdy, rozsáhlejší krajinná opatření a naplňování ekosystémových služeb.

Legislativa v ochraně klimatu se vyvíjí velmi dynamicky. Na základě zákonů k podpoře obnovitelných zdrojů energie (LEX OZE I, II) je nastartované jejich umísťování v území, ale také komunitní energetika. 

Obce by měly na tento rozvoj včas reagovat a komplexní řešení (připravenost) území vtělit zejména do územního plánu. Právě územní plán umožňuje vhodně rozčlenit území tak, aby byly ochráněny veřejné zájmy jako je např. ochrana přírody, ochrana vody, půdy a zároveň zajištěny další potřeby občanů obce. Pomocí regulačních plánů a plánovacích smluv obce mohou nastavit podrobnější pravidla plánovaných stavebních či jiných aktivit, a to také s ohledem na zajištění (městské) modrozelené infrastruktury.

Bez povšimnutí by neměl zůstat návrh zákona o urychlení využívání obnovitelných zdrojů, který byl v létě tohoto roku v meziresortním připomínkovém řízení (šlo o společný návrh Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva životního prostředí a Ministerstva pro místní rozvoj), a který provádí unijní právní úpravu (novelizovanou směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/2001 ze dne 11. prosince 2018 o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů). Návrh zákona počítá s tím, že bude provedeno mapování celého území ČR, kdy v politice územního rozvoje budou vymezeny tzv. nezbytné oblasti (oblasti nezbytné pro dosažení cílů na úseku OZE). Na dalších úrovních územního plánování (územní rozvojový plán, zásady územního rozvoje, územní plán) by měly být následně územním opatřením vymezovány plochy umožňující zrychlené povolování OZE.

Ovšem i bez nové legislativy mají obce a města možnost se na změnu klimatu připravit. Důležité je plánování a včasná realizace opatření.

Agendu obcí pro Vás dále sledujeme.

Chcete zobrazit celý článek ZDARMA?

Když nám na sebe necháte kontakt, heslo Vám rádi zašleme. K celé databází mají přístup zdarma i naši klienti a je stejné jako heslo k naší veřejné Wi-Fi v zasedacích místnostech.

JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.

JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D
advokát, partner

Zadejte prosím heslo


Chcete heslo zdarma?

Podělte se s námi prosím o:

70+
zemí světa

60+
poradců

15+
let zkušeností na trhu