Jak na smlouvu o spolupráci s influencerem?

29.7.2021

Mnoho firem v poslední době využívá v rámci svého marketingu spolupráci s tzv. influencery, kteří na sociálních sítích propagují nejrůznější produkty a služby dané společnosti. Za relativně nízké náklady a při správném zacílení může tato spolupráce přinést firmě skvělou reklamu a zisk. Stát se však může i pravý opak, nezodpovědný influencer může nevhodnými příspěvky či chováním firmu poškodit a co potom? Firmy mnohdy nemají na spolupráci s influencery žádnou písemnou smlouvu, což může být v takových situacích problém. Jak by tedy správná smlouva měla vypadat a jaká rizika při spolupráci s influencerem mohou hrozit?

Tento článek byl napsán v roce 2021. Pokud hledáte aktuální informace k tomuto tématu, neváhejte nás kontaktovat na office@arws.cz nebo telefonicky na +420 245 007 740. Rádi vám poradíme.

Autor článku: ARROWS advokátní kancelář (Mgr. Jiří Koubek, office@arws.cz, +420 245 007 740)

Písemná smlouva je základ

Influenceři pocházejí často z mladší generace, která si spolupráci představuje jako poměrně neformální vztah, který není třeba zbytečně komplikovat nějakým papírováním. O to důležitější pro firmu je, aby s požadavkem na uzavření písemné smlouvy o spolupráci přišla sama a ideálně si smlouvu nechala svým právníkem připravit. V opačném případě riskuje do budoucna problémy.

Co do smlouvy určitě dát

Smlouva by měla alespoň základním způsobem vymezit spolupráci společnosti a influencera při propagaci daných služeb, produktů či značky. Čím podrobněji budou povinnosti influencera ve smlouvě upraveny, tím lépe pro firmu.

Smlouva by měla obsahovat alespoň následující:

  • Popis produktu / služby / značky, které mají být propagovány
  • Vymezení platformy, kde bude propagace probíhat (Instagram, Facebook, YouTube, atd.)
  • Způsob propagace – půjde o fotografie, videa či pouhé textové příspěvky?
  • Počet příspěvků, které bude influencer povinen zveřejnit
  • Exkluzivita – bude influencer oprávněn spolupracovat i s jinými firmami, popřípadě z jakého oboru?
  • Způsob odměňování influencera (finanční odměna, barter, slevy na nákup produktů, atd.)
  • Sankce pro případ porušení smlouvy influencerem
  • Autorské právo k příspěvkům influencera

Při uzavírání spolupráce je samozřejmě možné ošetřit i další oblasti. Lze například doporučit, aby si firma vždy vyžádala statistiky sledujících (followerů), neboť někteří influenceři si své sledující pro vylepšení image mnohdy „nakupují“, a zkreslují tak reálný dosah svých příspěvků.

Firma by měla věnovat pozornost také důslednému označování propagačních příspěvků influencera jako placené spolupráce. V opačném případě se jedná o porušení zákona, za které může nést odpovědnost nejen samotný influencer, ale také firma, která si propagaci objednala.

Závěr

Spolupráce s influencerem při propagaci Vaší značky může na první pohled vypadat jednodušeji, než tomu ve skutečnosti je. Existují nejrůznější právní či faktická úskalí, která je vhodné smluvně ošetřit a minimalizovat riziko pozdějších škod. Influencer Vám totiž může nejen skvěle posloužit jako marketingový nástroj, ale také Vám může způsobit nepříjemné potíže, které přitom bylo možné eliminovat již na začátku.

Zajímají vás legislativní novinky v roce 2025? Připravili jsme si pro vás webinář.

Proč si vybrat právě nás?

Naše služby využívají firmy všech velikostí, protože jim poskytujeme rychlá a efektivní řešení v oblasti smluvní dokumentace. Například:

  • Smlouvy na míru bez zbytečných průtahů: Připravíme pro vás obchodní smlouvy, dohody s dodavateli, pracovní smlouvy i další dokumenty tak, aby odpovídaly vašim potřebám a minimalizovaly rizika.
  • Jasné a srozumitelné podmínky: Navrhujeme smlouvy tak, aby byly praktické, přehledné a snadno použitelné v běžném provozu.
  • Ochrana před právními komplikacemi: Pomáháme klientům předcházet nejasnostem, sporům a nevýhodným podmínkám.

Víme, že administrativní zátěž spojená se smlouvami může brzdit váš byznys. Proto jsme pro vás připravili e-book "Advokáti radí, jak ušetřit miliony", který vám ukáže, jak mít smlouvy pod kontrolou bez zbytečných komplikací.

✅  Praktické rady, jak si efektivně nastavit smluvní procesy a ušetřit čas.
✅  Konkrétní tipy, jak se vyhnout nejčastějším chybám ve smlouvách.
✅ Ukázku našeho přístupu: jak jednoduše a srozumitelně předáváme odborné znalosti v oblasti smluvní dokumentace.

Neztrácejte čas se smlouvami – my vám pomůžeme nastavit smluvní procesy tak, aby byly rychlé, efektivní a bezpečné.

Napište si o e-book Advokáti radí, jak ušetřit miliony ZDE 

Nechcete tenhle problém řešit sami? Věří nám více než 2000 klientů a jsme oceněni jako Právnická firma roku 2024. Podívejte se ZDE na naše reference.