Nařízení o digitálních službách - část druhá (povinnosti a sankce)

25.4.2024

V minulém článku jsme rozebrali, jaké jsou cíle tzv. Digital Service Act, neboli Nařízení o digitálních službách (dále jen “DSA”) a na koho dopadá. V tomto článku si představíme základní povinnosti, které se týkají poskytovatelů digitálních služeb. Podíváme se rovněž na to, jaké sankce hrozí při porušení těchto povinností.

Povinnosti

V rámci DSA jsou poskytovatelé digitálních služeb vyzváni k dodržování nových pravidel, jejichž cílem je zvýšit transparentnost a bezpečnost online. V tomto článku se zaměříme pouze na povinnosti, které DSA ukládá poskytovatelům zprostředkovatelských služeb, hostingovým službám a online platformám a online tržištím.

Mezi klíčové povinnosti poskytovatelů zprostředkovatelských služeb patří:

  • aktualizace smluvních podmínek při zahrnutí nových aspektů a informací;
  • zřízení kontaktního místa pro příjemce služby i orgány státní správy: poskytovatelé digitálních služeb musí zřídit kontaktní místa, na kterých je možné je se s nimi spojit za účelem poskytování informací a podávání stížností;
  • zveřejnění výroční zprávy o moderování obsahu.

Hostingové služby mají nad rámec výše uvedených povinností mj. následující povinnosti:

  • zavedení mechanismu oznamování a přijímání opatření: tento má umožnit uživatelům oznámit nezákonný obsah a dále na takové oznámení reagovat;
  • poskytnutí odůvodnění uživatelům v případě, že byl jejich příspěvek smazán;
  • oznamování podezření na trestný čin ohrožující život či bezpečnost osob.

Provozovatelé online platforem se setkávají s přísnějšími požadavky k zajištění bezpečnějšího prostředí pro jejich uživatele. Tomu odpovídají i nové povinnosti, jako například:

  • zavedení interního systému pro vyřizování stížností: zavedení efektivního systému pro řešení stížností uživatelů týkajících se online obsahu;
  • zavedení opatření proti zneužití služby: po upozornění mohou pozastavit poskytování služeb uživatelům, kteří často nahrávají nezákonný obsah;
  • dodržování transparentnosti reklamy: poskytování jasné informace o tom, kdo za reklamu platí, koho propaguje a na základě jakých kritérií je uživateli zobrazována;
  • nerozvržení rozhraní způsobem tzv. dark patterns: zákaz koncipovat rozhraní tak, aby bylo manipulováno schopností uživatelů činit svobodná a informovaná rozhodnutí;
  • ochrana nezletilých: zákaz cílení reklamy na nezletilé a mladistvé a zvýšená ochrana soukromí a bezpečnosti při užívání služeb.

Nad rámec výše uvedených povinností, provozovatelé online tržiště mají mj. následující povinnosti:

  • ověřování prodejců: zajištění, aby všichni prodejci na platformě byli řádně identifikováni (KYC);
  • transparentnost produktových informací: zajištění, že uživatelé mají přístup ke kompletním a pravdivým informacím o produktech už ve stádiu návrhu uzavření smlouvy;
  • informační povinnost o nezákonných produktech: informování spotřebitelů o nákupu nezákonného zboží, a to napřímo, nebo formou zveřejnění na platformě.

Co hrozí při porušení povinností?

Za jednotlivá porušení jsou členské státy oprávněny udělovat pokuty až do výše 6 % ročního světového obratu poskytovatele zprostředkovatelských služeb za minulé účetní období. Výše sankcí se samozřejmě různí dle závažnosti.

Co to pro Vás znamená?

Pokud máte za to, že jste řazeni mezi poskytovatele digitálních služeb, je nezbytné, abyste se seznámili s povinnostmi, které DSA přináší. To zahrnuje nejen úpravu vašich obchodních podmínek a zavedení transparentních pravidel pro moderování obsahu, ale také zajištění, že vaše služby jsou v souladu s požadavky na ochranu uživatelů a boji proti nelegálnímu obsahu.

Jste na tyto změny, které nařízení o digitálních službách přináší, připraveni? Máte aktualizované obchodní podmínky tak, aby vyhovovaly novým pravidlům? V případě potřeby nás neváhejte kontaktovat a my Vám pomůžeme uvést vše do souladu.

Na článku spolupracoval Nathanael Schwarz.

Chcete zobrazit celý článek ZDARMA?

Když nám na sebe necháte kontakt, heslo Vám rádi zašleme. K celé databází mají přístup zdarma i naši klienti a je stejné jako heslo k naší veřejné Wi-Fi v zasedacích místnostech.

JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D.

JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D
advokát, partner

Zadejte prosím heslo


Chcete heslo zdarma?

Podělte se s námi prosím o:

70+
zemí světa

60+
poradců

15+
let zkušeností na trhu