Odpovědnost zubních klinik a stomatologů v ČR

28.8.2025

Jaké právní povinnosti a rizika nesou zubní kliniky a stomatologové? V tomto článku najdete konkrétní odpovědi na Vaše otázky ohledně odpovědnosti za zdravotnické výkony i používané výrobky. Dozvíte se, za co všechno zubař či klinika odpovídá vůči pacientům, jaké sankce mohou hrozit při pochybení a jak se těmto problémům vyhnout. Zaměříme se také na povinné pojištění, produktovou odpovědnost v zubním lékařství a praktické tipy, jak chránit svou praxi před pokutami, žalobami či jinými následky.

Potřebujete s tématem poradit? Obraťte se na advokátní kancelář ARROWS na e-mail office@arws.cz nebo telefon ++420 245 007 740. Váš dotaz rád zodpoví "Mgr. Dita Zbožínková, LL.M.", expert na dané téma.

Za co všechno odpovídá zubní klinika a stomatolog?

Provozovatelé zubních klinik i samostatně praktikující stomatologové nesou širokou škálu právních odpovědností vůči pacientům. Zahrnuje to zejména odpovědnost za odborné zdravotnické výkony (lege artis) a také odpovědnost za všechny produkty a materiály použité či dodané pacientům. 

Podle interních předpisů České stomatologické komory například stomatolog právně odpovídá za všechny zdravotnické výkony prováděné ve své praxi, stejně jako za všechny odevzdané stomatologické výrobky (včetně laboratorních) – a to i za činnost podřízených pracovníků. To znamená, že zubní lékař či klinika nese právní následky za veškerou léčbu i pomůcky, které pacientovi poskytne.

Důležité je zmínit, že tuto odpovědnost nelze přenést na zaměstnance či dodavatele – pokud má zubař vlastní praxi, odpovídá i za práci svých zaměstnanců. V praxi to funguje tak, že případnou újmu pacienta řeší poskytovatel zdravotních služeb (klinika nebo lékař s oprávněním), nikoli jednotlivý zaměstnaný lékař. Pacient tedy uplatňuje nároky primárně vůči klinice či provozovateli praxe, který má ze zákona povinnost mít sjednáno pojištění odpovědnosti. 

Pokud jste zaměstnaný stomatolog, odpovědnost za vámi způsobenou újmu ponese váš zaměstnavatel (klinika) – ale provozovatel kliniky se takové odpovědnosti nevyhne a musí mít vše náležitě ošetřeno.

FAQ – Právní tipy k odpovědnosti stomatologů:

1. Odpovídá zubní lékař za chybu, i když ji zavinila sestra nebo laborant?

Ano. Poskytovatel zdravotních služeb (klinika či lékař s licencí) odpovídá i za pochybení svých zaměstnanců. V případném sporu bude pacient náhradu škody požadovat po provozovateli praxe. Máte správně nastavené smlouvy a pojištění pro tyto situace? Naši právníci vám rádi poradí -napište nám na office@arws.cz.

2. Vztahuje se odpovědnost i na výrobky jako zubní náhrady?

Ano, zubní klinika odpovídá i za stomatologické výrobky dodané pacientovi, například korunky či implantáty, byť je zhotovil externí zubní laboratoř. Pokud výrobek selže nebo pacientovi ublíží, klinika může nést odpovědnost a následně vymáhat škodu po výrobci. Nejste si jisti, jak se chránit při vadě výrobku? Kontaktujte nás na office@arws.cz a probereme právní řešení.

Povinnost lege artis aneb odpovědnost za odborný výkon

Základní povinností každého lékaře je poskytovat péči řádně a odborně. České zákony sice pojem “lege artis” výslovně nedefinují, ale zákon o zdravotních službách stanoví, že pacient má právo na poskytnutí zdravotní služby na náležité odborné úrovni – zdravotnickým pracovníkem s odpovídající kvalifikací, podle pravidel vědy a uznávaných medicínských postupů, s ohledem na konkrétní podmínky a stav pacienta

Prakticky to znamená léčit podle současných poznatků medicíny a dodržovat profesní standardy a pokyny odborných společností. Zanedbání této povinnosti (např. hrubá diagnostická chyba, nevhodná léčba, nedostatečné zajištění další péče apod.) představuje postup non lege artis a zakládá porušení právní povinnosti lékaře.

V praxi lege artis zahrnuje například správnou diagnózu, informovaný souhlas pacienta, volbu adekvátní léčby a její provedení s odbornou péčí. I přes veškerou snahu se však mohou vyskytnout komplikace či nečekané následky – klíčové je, zda bylo vše provedeno podle současných poznatků medicíny. Pokud dojde k poškození pacienta v důsledku chyby nebo zanedbání, nastupuje odpovědnost za újmu na zdraví. 

V České republice nese tuto odpovědnost zpravidla zdravotnické zařízení (klinika) jako poskytovatel péče. Pacient má právo žádat náhradu škody (majetkové i nemajetkové újmy) – od ušlého výdělku po bolestné a odškodnění za ztížení společenského uplatnění.

Silně proto doporučujeme mít nejen kvalitní pojištění, ale také interní směrnice a školení pro personál, které sníží riziko chyb. Advokátní kancelář ARROWS pro vás může vyhotovit interní směrnice, zajistit odborná školení personálu včetně certifikátu a poskytovat pravidelné právní konzultace, které ochrání před pochybeními, pokutami a žalobami (denně v této oblasti radíme klientům). Naši právníci jsou připraveni vám pomoci – napište na office@arws.cz.

Příběh z praxe: drobná chyba s vážnými následky

Představme si modelový příklad: zubní lékař při rutinním zavádění implantátu neúmyslně poraní pacientovi nerv. Pacientovi tím vznikne nejen bolest a zdravotní komplikace, ale například i několikaměsíční výpadek příjmu kvůli pracovní neschopnosti. V takovém případě má pacient právo požadovat náhradu nemajetkové újmy (bolestné, případně ztížení společenského uplatnění) a zároveň náhradu ušlého výdělku či dalších nákladů – tedy škodu na jmění. Odpovědnost ponese klinika, kde k zákroku došlo. 

V ideálním případě pak pojišťovna kliniky zaplatí veškerou náhradu újmy. Pokud by však pojistné krytí nebylo dostatečné, hradí rozdíl poskytovatel ze svého – a to může být pro kliniku likvidační. Proto je tak důležité mít adekvátní pojištění odpovědnosti, které pokryje i závažné a finančně náročné případy.

FAQ – Právní tipy k odpovědnosti za lékařské výkony:

1. Jak se mohu jako klinika chránit před žalobami za pochybení lékaře?

Základem je prevence – důsledné dodržování lege artis, kvalitní proškolení personálu a jasné postupy. Dále pojistka odpovědnosti s dostatečnými limity a právní poradenství pro krizové situace. Například ARROWS nabízí právní analýzy rizik i zastupování při sporech – potřebujete poradit? Napište nám na office@arws.cz.

2. Je možné se odpovědnosti zcela zprostit, když se stala neodvratitelná komplikace?

Pokud lékař postupoval správně (lege artis) a i tak nastala komplikace, zpravidla nenese odpovědnost – šlo o riziko spojené s výkonem. V praxi to však posoudí znalci a případně soud. Každý případ je jiný, doporučujeme odborné posouzení. Chcete vědět, jaké jsou vaše právní možnosti? Napište na office@arws.cz.

Nevíte si s daným tématem rady?

Produktová odpovědnost: ručí stomatolog i za materiál a pomůcky?

Kromě samotných lékařských výkonů musíte počítat také s odpovědností za výrobky – tedy zejména za zubní náhrady, implantáty, ortodontické aparáty a další zdravotnické prostředky, které při léčbě používáte nebo předáváte pacientům. V očích pacienta nerozhoduje, zda vadný výrobek pochází od externí laboratoře nebo výrobce – nároky bude uplatňovat vůči klinice, která mu léčbu poskytla.

Občanský zákoník od roku 2014 zavedl důležitou úpravu odpovědnosti: zubař (resp. poskytovatel zdravotních služeb) nese přísnou objektivní odpovědnost tehdy, “je-li škodlivý následek způsoben vadou použité věci”. Jinými slovy, pokud pacientovi újmu způsobil vadný zdravotnický prostředek, nástroj či materiál, odpovídá poskytovatel automaticky (bez ohledu na Vaše zavinění). V takovém případě se nezkoumá nedbalost, stačí prokázat, že ke škodě došlo při Vašem výkonu a příčinou byla vadná věc. Z odpovědnosti za vadu věci se navíc nelze nijak liberovat (zprostit).

Podle současné úpravy se hradí jen újma způsobená vadou věci, nikoli újma vyplývající z její přirozené povahy. To znamená, že pokud byl při zákroku použit bezvadný přístroj nebo léčivý přípravek a škoda vznikla například jen v důsledku jeho běžných nežádoucích účinků, odpovědnost kliniky se neuplatní. Podmínkou je vždy příčinná souvislost mezi vadou věci a vzniklou újmou. Věc se přitom považuje za vadnou, pokud není dostatečně bezpečná, jak lze rozumně očekávat, nebo postrádá vlastnosti stanovené právními předpisy, smlouvou či prohlášením výrobce.

Český právní řád uplatňuje i koncept odpovědnosti za škodu způsobenou vadou výrobku, vycházející z evropské směrnice o odpovědnosti za vadné výrobky a umožňuje požadovat náhradu škody jak po výrobci, tak za určitých okolností i po distributorovi či dodavateli výrobku.

Co to znamená pro zubní praxi? Doporučujeme klást důraz na kontrolu kvality používaných zdravotních prostředků. V praxi dbejte na to, abyste používali schválené a certifikované materiály (splňující normy a podléhající regulaci zdravotnických prostředků). Vedení kliniky by mělo mít nastavené procesy kontroly přístrojů, pravidelný servis, sledování šarží materiálů a systém pro stahování případně vadných dodávek. Pamatujte, že v očích práva odpovídáte pacientovi i za “věci”, které při léčbě používáte – proto se vyplatí nakupovat pouze od ověřených dodavatelů. ARROWS vám může pomoci s revizí či přípravou smluv s dodavateli, vypracovat právní stanoviska k povinnostem dle zákona o zdravotnických prostředcích a zajistit právní poradenství při získávání potřebných povolení a licencí. Neváhejte se obrátit na naši kancelář – office@arws.cz.

Níže uvádíme přehled typických rizik souvisejících s odpovědností za výrobky i výkony a jak je naše advokátní kancelář ARROWS pomáhá řešit:

Riziko k řešení – následky pro kliniku

Jak pomáhá ARROWS (právní služba & CTA)

Chybný lékařský zákrok způsobí újmu pacienta (non lege artis). Následky: žaloba pacienta, požadavek náhrady škody vč. nemajetkové újmy, možnost disciplinárního či trestního postihu lékaře.

Zastupování u soudu – hrozí vám žaloba pacienta? Naši právníci vás obhájí a vyjednají nejlepší řešení. Potřebujete zastoupení u soudu? Napište na office@arws.cz.

Vadný stomatologický výrobek (např. prasklý implantát) způsobí pacientovi škodu. Následky: povinnost uhradit škodu pacientovi, náklady na revizi léčby, poškození reputace kliniky.

Řešení sporů s dodavateli – pomůžeme vám vymáhat náhradu od výrobce či laboratoře. Musíte řešit vadný výrobek právně? Kontaktujte nás na office@arws.cz.

Nedodržení hygienických nebo provozních předpisů při provozu kliniky. Následky: pokuty od kontrolních úřadů (ČOI, krajský úřad), případně uzavření provozu do nápravy, poškození dobrého jména.

Příprava dokumentace pro regulátory – zajistíme potřebné interní směrnice a právní konzultace, aby vaše klinika obstála při každé kontrole. 

Porušení ochrany osobních údajů pacientů (např. únik dat). Následky: vysoké pokuty dle GDPR, ztráta důvěry pacientů, právní nároky za zásah do soukromí.

Compliance a školení – pomůžeme nastavit procesy GDPR, proškolit personál a právně zabezpečit data. 

Poskytování služeb bez patřičné licence nebo odborné způsobilosti. Následky: sankce od státu, dočasný zákaz činnosti, trestní odpovědnost za přestupení zákona.

Právní poradenství k licenci – pomůžeme zajistit všechny licence a povolení, případně vás zastoupíme ve správním řízení. Nechte si poradit – spojte se s námi na office@arws.cz.

Další právní povinnosti zubních klinik a jak se vyhnout problémům

Odpovědnost stomatologa nekončí u kvalitně provedeného zákroku. Vedení zubní praxe s sebou nese i řadu dalších právních povinností, jejichž opomenutí může mít nepříjemné následky. Mezi tyto povinnosti patří například řádné vedení zdravotnické dokumentace, dodržování hygienických a bezpečnostních standardů na pracovišti, ochrana osobních údajů pacientů či plnění oznamovacích povinností vůči zdravotním pojišťovnám a státním orgánům. Podcenění byť jediné z těchto oblastí může vést k pokutám nebo jiným sankcím.

Například porušení povinností dle GDPR (ochrana dat pacientů) už několika zubním klinikám v Evropě přineslo citelné postihy – v Německu unikla data 5000 pacientů a 7 klinik dostalo pokuty celkem 1,2 milionu EUR. Zaměstnávání nelicencovaných či neodborných pracovníků zase vedlo ve Francii k uzavření 12 zubních klinik a právním postihům odpovědných osob. Tyto příklady ze světa ukazují, že regulace se vyplatí nepodceňovat a české úřady jsou také stále aktivnější v kontrolách.

Jak se tedy vyhnout problémům? Klíčem je prevence a průběžná kontrola souladu s právními předpisy. Doporučujeme pravidelné právní audity vaší praxe – odborník prověří, zda plníte všechny povinnosti (od zákona o zdravotních službách 372/2011 Sb., přes zákon o zdravotnických prostředcích, až po pracovněprávní předpisy a GDPR). Díky včasné identifikaci rizik můžete předejít sankcím i poškození dobré pověsti. 

V neposlední řadě je vhodné myslet i na mezinárodní přesah – pokud vaše klinika spolupracuje se zahraničními dodavateli, přijímá pacienty ze zahraničí nebo řeší právní otázky za hranicemi ČR, je dobré mít po ruce právníky se zkušeností v mezinárodním právu. 

ARROWS disponuje deset let budovanou sítí ARROWS International, díky níž denně řešíme případy s mezinárodním prvkem. Můžeme tak zajistit právní služby i mimo Českou republiku, včetně získání potřebných povolení či licencí v cizině nebo zastupování před zahraničními úřady. Máte případ s mezinárodním přesahem? Naši právníci jsou připraveni vám pomoci – napište na office@arws.cz.

Obraťte se na naše odborníky

Závěr: jistota právního zázemí pro vaši praxi

Právní odpovědnost zubních klinik a stomatologů v ČR je komplexní oblast, která zahrnuje odpovědnost za odborné lékařské výkony i použité výrobky. Každý provozovatel zubní praxe by měl mít na paměti nejen povinnost postupovat lege artis a hradit případné škody pacientům, ale i řadu dalších povinností od pojištění až po ochranu dat. Dobrá zpráva však je, že většině rizik lze předcházet důslednou přípravou a spoluprací s právníky. 

Advokátní kancelář ARROWS má s agendou zdravotnického práva bohaté zkušenosti a prakticky denně pomáhá klinikám i lékařům řešit jejich právní otázky – od prevence až po akutní zastupování ve sporech. Neváhejte se na nás obrátit pro konzultaci či právní pomoc na office@arws.cz. Rádi zajistíme, aby vaše podnikání ve stomatologii mělo pevné právní základy a abyste se mohli soustředit na to nejdůležitější – kvalitní péči o pacienty.

FAQ – Nejčastější právní dotazy k odpovědnosti zubních klinik a stomatologů

1. Kdo odpovídá za škodu způsobenou pacientovi – lékař nebo klinika?
V případě újmy pacienta nese primární odpovědnost zdravotnické zařízení (zubní klinika či praxe) jako poskytovatel zdravotních služeb. Pacient tedy zpravidla žaluje kliniku, nikoli jednotlivého lékaře. Klinika má ze zákona povinnost být pojištěna pro tyto případy. Pokud řešíte podobný problém, kontaktujte nás na office@arws.cz.

2. Je povinné mít pojištění odpovědnosti pro zubní praxi?
Ano, dle český právní řád ukládá povinné pojištění odpovědnosti. Podle zákona o zdravotních službách (§ 45 odst. 2 písm. n) musí každý poskytovatel zdravotních služeb mít sjednané pojištění pro případ újmy způsobené při poskytování péče. Toto pojištění musí trvat po celou dobu poskytování zdravotních služeb a pokrývat rozumně předvídatelnou míru rizika dané praxe. Smyslem je zajistit, aby pacient reálně obdržel přiznané odškodné i v případě, že by to bylo nad finanční možnosti poskytovatele zdravotní péče. Nejste si jisti nastavením pojistky? Obraťte se na nás – office@arws.cz.

3. Co zahrnuje nemajetková újma pacienta a musí ji klinika platit?
Nemajetková újma zahrnuje bolestné, ztížení společenského uplatnění a případně duševní útrapy blízkých (při vážném poškození či úmrtí). Pokud klinika způsobí pacientovi újmu na zdraví, musí uhradit nejen majetkovou škodu (např. ušlý zisk, náklady na léčení), ale i přiměřené zadostiučinění za nemajetkovou újmu. Výše se určuje individuálně podle následků pro pacienta.

4. Může být stomatolog trestně stíhán za pochybení při léčbě?
Ano, v krajním případě může nastat i trestní odpovědnost – typicky pokud by hrubou nedbalostí způsobil těžké ublížení na zdraví nebo smrt pacienta (dle trestního zákoníku například přečin usmrcení z nedbalosti či těžké ublížení na zdraví z nedbalosti). Takové situace jsou naštěstí výjimečné. Dodržování lege artis významně snižuje riziko, že by pochybení lékaře dosáhlo roviny trestného činu. Máte obavy z právních důsledků komplikací léčby? Poradíme vám – office@arws.cz.

5. Jaké sankce hrozí zubní klinice při porušení zákonných povinností?
Sankce závisí na povaze porušení. Při porušení zdravotnických předpisů (např. provoz bez licence, nedodržení hygieny) mohou hrozit pokuty v desítkách až stovkách tisíc korun, případně pozastavení činnosti ze strany krajského úřadu. Při porušení GDPR mohou pokuty dosáhnout i milionů korun (v EU až 20 mil. € nebo 4 % obratu). Také Česká lékařská komora a další úřady mohou uložit sankce za prohřešky (typicky disciplinární řízení). 

6. Jak předejít sporům s pacienty a reklamacím léčby?
Klíčem je otevřená komunikace s pacienty, pečlivé poučení a dokumentace. Vždy pacienta předem informujte o postupu, rizicích a alternativách (nejlépe písemným informovaným souhlasem). U reklamací léčby nabídněte řešení – bezplatnou nápravu či konzultaci. Právní prevencí je pak mít v pořádku smluvní podmínky, domluvené postupy pro stížnosti a kvalitní pojištění.

Pokud řešíte jakoukoli právní otázku či problém ve své zubní praxi, neváhejte nás kontaktovat na office@arws.cz pro individuální konzultaci. Jsme připraveni zajistit, aby vaše klinika byla právně zabezpečená a prosperovala bez zbytečných rizik.

Nechcete tenhle problém řešit sami? Advokátní kanceláři ARROWS věří více než 2000 klientů a jsme oceněni jako Právnická firma roku 2024. Podívejte se ZDE na naše reference a bude nám ctí pomoci vám při řešení vašeho problému. Poptávka je zdarma.