
Získali jste stanovisko v procesu EIA nebo SEA a myslíte si, že máte vyhráno? Ne tak rychle. Tento klíčový dokument často není jednoduchým „ano“, ale komplexním souborem podmínek, které mohou zásadně ovlivnit rozpočet i časový plán vašeho projektu. V tomto článku vám ukážeme, jak správně interpretovat výsledky posouzení vlivů na životní prostředí, jaký je zásadní rozdíl mezi stanoviskem z EIA a SEA a jaká rizika se v nich skrývají. Zjistíte, jak proaktivně řídit celý proces a ochránit svou investici.
Autor článku: ARROWS advokátní kancelář (JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M., office@arws.cz, +420 245 007 740)
Pro každého investora, developera nebo ředitele firmy je pochopení procesů posuzování vlivů na životní prostředí naprosto klíčové. Nejde jen o byrokratickou povinnost, ale o zásadní krok, který rozhoduje o samotné proveditelnosti, nákladech a časovém harmonogramu vašeho projektu.
Procesy EIA (Environmental Impact Assessment) a SEA (Strategic Environmental Assessment) jsou definovány zákonem č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí. Jejich společným cílem je komplexně zhodnotit možné vlivy plánovaných aktivit na životní prostředí a veřejné zdraví ještě předtím, než jsou povoleny a započne se s jejich realizací.
Právníci v ARROWS se denně setkávají s případy, kdy podcenění těchto procesů vedlo ke zbytečným komplikacím, zdržením a finančním ztrátám.
Proces EIA se vztahuje na konkrétní záměry, což zákon definuje jako stavby, činnosti a technologie uvedené v příloze č. 1 zákona. Tato příloha je pro každého investora zásadní, protože dělí záměry do dvou kategorií, které podléhají různé míře posouzení – od zjednodušeného zjišťovacího řízení až po kompletní, tzv. velkou EIA.
Pokud tedy plánujete stavbu továrny, logistického centra, větrné elektrárny, ale i většího rezidenčního komplexu nebo třeba lyžařského areálu, s vysokou pravděpodobností se vás bude proces EIA týkat. Jde o detailní posouzení přímých dopadů vašeho konkrétního projektu na jeho bezprostřední okolí.
Na druhé straně stojí proces SEA, který neposuzuje jednotlivé záměry, ale koncepce. Těmi se rozumí strategie, politiky, plány a programy, které jsou typicky zpracovávány orgány veřejné správy. Typickým příkladem jsou územní plány obcí, zásady územního rozvoje krajů nebo celostátní strategické dokumenty jako Plán odpadového hospodářství.
SEA je tedy strategičtější. Nehodnotí váš jeden projekt, ale například celý územní plán, který následně na roky dopředu určí, kde a za jakých podmínek bude možné v daném regionu či obci stavět. Pro investory s dlouhodobými plány je proto klíčové tento proces nejen sledovat, ale aktivně do něj vstupovat. Úspěšné ovlivnění SEA může dramaticky zjednodušit následné povolovací procesy pro konkrétní záměry.
Ačkoli oba procesy, EIA i SEA, končí vydáním stanoviska, jejich právní povaha a závaznost se dramaticky liší. Právě v tomto rozdílu se skrývá klíč k pochopení, jakou váhu daný dokument má a jak s ním v navazujících řízeních pracovat.
Výstupem procesu EIA je závazné stanovisko vydávané podle § 149 správního řádu. Tento termín je naprosto zásadní. Znamená to, že jeho obsah, a především v něm stanovené podmínky, jsou plně závazné pro výrokovou část všech navazujících rozhodnutí, jako je územní rozhodnutí nebo stavební povolení.
Povolující úřad (např. stavební úřad) musí všechny podmínky ze stanoviska EIA bez jakýchkoliv změn převzít do svého rozhodnutí.
Pokud je stanovisko EIA nesouhlasné, znamená to pro projekt konečnou. Správní orgán v takovém případě nemůže záměr povolit a žádost o vydání povolení musí zamítnout. Tato striktní závaznost není náhodná. Je přímým důsledkem dlouholetého tlaku Evropské komise na Českou republiku kvůli nedostatečnému promítnutí evropských směrnic do českého práva, což v minulosti vedlo k několika řízením o nesplnění povinnosti (tzv. infringement).
Na rozdíl od EIA má stanovisko vydané v procesu SEA k návrhu koncepce odlišnou právní povahu. Zákon jej definuje jako odborný podklad pro schvalující orgán (např. zastupitelstvo obce schvalující územní plán). Schvalující orgán je povinen toto stanovisko zohlednit, ale nemusí se jím řídit. Pokud se od něj rozhodne odchýlit, musí svůj postup velmi pečlivě a přesvědčivě odůvodnit.
Zde se otevírá určitý manévrovací prostor. I přes negativní stanovisko SEA může být koncepce schválena, avšak vyžaduje to neprůstřelnou právní a věcnou argumentaci. Zkušený právní tým ARROWS dokáže v této fázi připravit argumentaci, která takové odůvodnění podpoří, nebo naopak zpochybní odůvodnění protistrany.
Získání souhlasného stanoviska EIA je sice zásadním milníkem, ale rozhodně ne konečnou výhrou. Tento dokument je často spíše obsáhlým seznamem úkolů a omezení, které musíte splnit, a které mohou zásadně ovlivnit ekonomiku i technickou proveditelnost projektu. Stanovisko totiž obsahuje závazné podmínky pro všechny fáze projektu – od přípravy přes realizaci a provoz až po jeho případné ukončení a sanaci.
Mezi typické podmínky, se kterými se investoři setkávají, patří:
Naši právníci a spolupracující experti pro vás provedou analýzu návrhu podmínek ještě před vydáním finálního stanoviska. Pomůžeme vám vyhodnotit jejich technickou a finanční proveditelnost a včas navrhnout realistické alternativy.
Následující tabulka shrnuje nejčastější rizika, která v procesu EIA hrozí, a ukazuje, jak jim lze s pomocí expertů čelit.
Riziko k řešení |
Potenciální problémy a sankce |
Jak pomáhá ARROWS: |
Účelové dělení záměru („salámová metoda“) |
Obvinění z obcházení zákona, zrušení všech navazujících povolení, soudní spory, pokuty, nutnost zahájit celý proces EIA od nuly. |
Právní konzultace a analýza záměru k posouzení, zda projekt jako celek nespadá pod přísnější režim, a návrh optimálního postupu. |
Neaktuální nebo nekvalitní podklady v dokumentaci |
Zpochybnění celého procesu, vrácení dokumentace k přepracování, zdržení projektu o měsíce, zvýšené náklady na nové posudky. |
Příprava nebo revize dokumentace ve spolupráci s ověřenými technickými experty, aby splňovala všechny zákonné náležitosti a odrážela aktuální stav. |
Podcenění účasti a námitek veřejnosti |
Prodloužení procesu, nařízení veřejného projednání, odvolání spolků proti rozhodnutím, negativní medializace, politický tlak. |
Zastupování v řízení a při veřejných projednáních, příprava argumentace pro vypořádání námitek a proaktivní komunikace s dotčenými subjekty. |
Vydání stanoviska s nerealistickými podmínkami |
Projekt se stává ekonomicky nebo technicky neproveditelným. Nemožnost získat navazující povolení, protože podmínky nelze splnit. Ztráta investice. |
Odborná školení a právní konzultace již ve fázi přípravy záměru, které pomohou nastavit reálná očekávání a vyjednat přijatelné podmínky ještě před finálním vydáním stanoviska. |
Změna projektu po vydání stanoviska EIA |
Nutnost projít ověřovacím řízením (tzv. verifikační stanovisko). Riziko, že změny budou posouzeny jako významné a bude nutné nové, plnohodnotné řízení EIA. |
Právní stanovisko k posouzení dopadu plánovaných změn a zastupování v řízení o vydání verifikačního stanoviska, aby se předešlo zbytečnému opakování celého procesu. |
Prošvihnutí 7leté platnosti stanoviska |
Stanovisko pozbývá platnosti a nelze na jeho základě vydat navazující povolení. Nutnost žádat o prodloužení, které nemusí být uděleno, nebo projít celým procesem znovu. |
Právní monitoring a hlídání lhůt. Včasná příprava a podání žádosti o prodloužení platnosti stanoviska, včetně doložení, že nedošlo k podstatným změnám. |
Konflikt podmínek EIA s jinými stanovisky |
Paralýza povolovacího procesu, kdy podmínky EIA jsou v rozporu s požadavky jiného dotčeného orgánu (např. památkáři, hygiena). |
Iniciace a zastupování v dohadovacím řízení podle správního řádu s cílem nalézt funkční a právně obhajitelné řešení. |
Váš byznys nezná hranice. Naše právní služby také ne. Pokud je váš záměr situován v blízkosti státních hranic nebo může ovlivnit životní prostředí v sousedním státě (např. vlivem na ovzduší nebo vodní toky), vstupuje do hry tzv. mezistátní posuzování. Tento postup je povinný a vychází nejen z českého zákona, ale i z mezinárodních závazků ČR, především z Úmluvy o posuzování vlivů na životní prostředí přesahujících hranice států (tzv. Úmluva z Espoo).
Proces se tím značně komplikuje. Zahrnuje oficiální notifikaci dotčeného státu, poskytování dokumentace v cizím jazyce, konzultace se zahraničními úřady a zapojení zahraniční veřejnosti do procesu. To představuje další vrstvu složitosti, jazykových bariér a nutnosti dokonalé koordinace.
Díky naší deset let budované síti ARROWS International řešíme případy s mezinárodním prvkem prakticky denně. Zajišťujeme bezproblémovou komunikaci se zahraničními úřady, koordinaci s právními experty v dané zemi a zajištění souladu s mezinárodními úmluvami i lokální legislativou dotčeného státu.
Nejlepší způsob, jak vyhrát, je nastavit si pravidla ve svůj prospěch. V kontextu velkých investic tuto možnost nabízí proces SEA. Jak již bylo zmíněno, SEA hodnotí dopady strategických koncepcí, jako jsou zásady územního rozvoje na krajské úrovni a územní plány na úrovni obcí. Právě tyto dokumenty definují, zda na vašem pozemku může v budoucnu vyrůst výrobní hala, nebo zda zůstane nezastavitelnou zelení.
Účast v procesu SEA, kdy se tento plán tvoří a posuzuje, je často jedinou reálnou šancí, jak tyto budoucí "mantinely" pro vaše podnikání ovlivnit. Proces SEA má své fáze, od oznámení koncepce přes zjišťovací řízení až po veřejné projednání, a v každé z nich existují zákonné lhůty pro uplatnění připomínek. Jejich promeškání znamená ztrátu možnosti do podoby koncepce zasáhnout.
Naši právníci pro vás nejen sledují připravované koncepce, které by se mohly dotknout vašich zájmů, ale také vám pomohou formulovat a včas uplatnit kvalifikované připomínky. Pomůžeme vám stát se aktivním hráčem, který formuje podnikatelské prostředí, nikoli jen pasivním příjemcem rozhodnutí jiných.
Následující tabulka ukazuje rizika, která sice nejsou okamžitá, ale mají zásadní strategický dopad na budoucí možnosti vaší společnosti.
Riziko k řešení |
Potenciální problémy a sankce |
Jak pomáhá ARROWS: |
Neznalost o přípravě klíčové koncepce (např. územního plánu) |
Schválení koncepce, která zablokuje váš budoucí developerský záměr nebo omezí provoz stávajícího podniku. Ztráta budoucích zisků, znehodnocení pozemků. |
Poskytujeme službu právního monitoringu, v rámci které proaktivně sledujeme úřední desky a portály a včas vás informujeme o relevantních koncepcích, které se vás mohou dotknout. |
Promeškání lhůty pro podání připomínek |
Ztráta možnosti legálně ovlivnit podobu koncepce. Vaše argumenty nebudou brány v potaz. |
Hlídáme za vás veškeré zákonné lhůty a zajišťujeme včasnou přípravu a podání profesionálně formulovaných připomínek a námitek. |
Podcenění stanoviska SEA jako „nezávazného“ |
Schvalující orgán se sice může od stanoviska odchýlit, ale silné negativní stanovisko mu dává pádný argument pro zamítnutí vašich požadavků. |
Připravujeme právní argumentaci, která podporuje vaše cíle, a aktivně se účastníme veřejných projednání, abychom přesvědčili schvalující orgán o opodstatněnosti vašich záměrů. |
Schválení nevýhodné koncepce (opatření obecné povahy) |
Váš rozvoj je na roky zablokován. Jedinou možností je zdlouhavý a nákladný soudní proces o zrušení části nebo celého územního plánu. |
Zastupování při napadání již schválených koncepcí. Připravíme a podáme návrh na zrušení opatření obecné povahy k soudu nebo podnět k zahájení přezkumného řízení. |
Nejasně definované požadavky v koncepci |
Koncepce obsahuje vágní formulace, které umožňují v budoucnu restriktivní výklad ze strany úřadů při povolování konkrétních záměrů. |
Revize a příprava návrhů konkrétních textací do koncepce, které zajistí právní jistotu a jednoznačně definují podmínky pro vaše budoucí aktivity. |
Procesy EIA a SEA jsou komplexní disciplínou na pomezí práva, techniky a strategie. Jak ukázal tento článek, pouhé získání stanoviska není konečným cílem. Je to začátek další fáze, která vyžaduje preciznost, strategické myšlení a hlubokou znalost všech nuancí. Úspěch vašeho projektu nezávisí na štěstí, ale na profesionální přípravě a proaktivním řízení rizik.
Naše zkušenosti z dlouhodobé spolupráce s více než 150 akciovými společnostmi, 250 společnostmi s ručením omezeným a 51 obcemi a kraji nám dávají unikátní vhled do problematiky z pohledu byznysu, investorů i veřejné správy. Ať už stojíte před jakoukoliv výzvou v oblasti posuzování vlivů na životní prostředí, jsme připraveni vám pomoci.
Náš tým pro vás zajistí:
Jsme více než jen právníci; jsme partneři vašeho byznysu. Rádi propojujeme naše klienty, pokud vidíme zajímavé investiční či obchodní příležitosti. Nenechávejte osud svých mnohamilionových investic náhodě. Obraťte se na nás a domluvte si konzultaci. Tým ARROWS je připraven ochránit váš projekt a dovést ho k úspěšné realizaci.
Nechcete tenhle problém řešit sami? Advokátní kanceláři ARROWS věří více než 2000 klientů a jsme oceněni jako Právnická firma roku 2024. Podívejte se ZDE na naše reference a bude nám ctí pomoci vám při řešení vašeho problému. Poptávka je zdarma.