
Plánujete umístit reklamní totem nebo poutač u silnice I. třídy? V tomto článku naleznete jasné odpovědi na klíčové otázky ohledně regulace, povolovacích procesů a potenciálních rizik, abyste se vyhnuli zbytečným problémům a vysokým pokutám. Zajištění souladu s právními předpisy je zásadní pro ochranu vaší investice a dobrého jména.
Autor článku: ARROWS advokátní kancelář (JUDr. Jakub Dohnal, Ph.D., LL.M., office@arws.cz, +420 245 007 740)
Pro mnoho firem je viditelnost klíčová pro úspěch. Umístění reklamy u frekventovaných silnic I. třídy se proto jeví jako ideální řešení pro oslovení širokého spektra potenciálních klientů. Avšak právní rámec upravující tuto oblast je složitý a plný nástrah, které mohou vést k nečekaným sankcím a nutnosti odstranění reklamního zařízení.
Analýza současné legislativy a praxe úřadů naznačuje, že i když zákon o pozemních komunikacích umožňuje povolení reklamy za určitých podmínek, skutečná praxe směřuje k výraznému omezení plošné reklamy.
Pouze reklamy, které označují provozovnu ve specifické vzdálenosti a splňují přísné bezpečnostní požadavky, mají šanci na schválení. To znamená, že podnikatelé by neměli očekávat snadné povolení a měli by k celému procesu přistupovat s maximální obezřetností a s robustní právní podporou.
Silniční ochranné pásmo (SOP) je legislativně vymezený prostor, jehož primárním účelem je ochrana dálnic, silnic a místních komunikací I. nebo II. třídy a zajištění bezpečnosti a plynulosti provozu na nich. Existence tohoto pásma je naprosto klíčová, neboť v něm platí přísná pravidla pro jakékoliv zásahy a umístění objektů, včetně reklamních zařízení. Bez pochopení a respektování těchto pravidel se firmy vystavují značným rizikům.
Pro silnice I. třídy činí šířka silničního ochranného pásma 50 metrů od osy vozovky nebo přilehlého jízdního pásu. Je důležité si uvědomit, že pro dálnice je toto pásmo výrazně širší, a to až 250 metrů, což odráží rozdílnou povahu a rychlost provozu na těchto komunikacích.
Silniční ochranná pásma se nevztahují na souvisle zastavěná území obcí. Zastavěným územím se rozumí plocha, kde je postaveno pět a více budov odlišných vlastníků s přiděleným číslem popisným nebo evidenčním, přičemž mezi zvětšenými půdorysy budov (zvětšenými o 5 metrů po obvodu) není spojnice delší než 75 metrů. Pro správné určení kategorie a třídy pozemní komunikace a ověření, zda se nacházíte v zastavěném území, lze využít veřejnou aplikaci Geoportálu ŘSD.
Je zásadní si uvědomit, že právní předpisy týkající se umístění reklamy se v čase vyvíjejí. Dříve povolené reklamní poutače se dnes mohou stát nelegálními, pokud již nevyhovují aktuální legislativě. To znamená, že jednorázové získání povolení nezaručuje trvalou legalitu. Podniky, které mají stávající reklamní zařízení, by měly pravidelně provádět právní audity, aby zajistily kontinuální soulad s platnými normami.
Advokátní kancelář ARROWS provádí revize stávajících povolení a smluv, aby zajistila, že klienti jsou vždy v souladu s aktuální legislativou, čímž je chrání před nečekanými pokutami a nutností odstranění.
Povolení ke zřízení a provozování reklamního zařízení v silničním ochranném pásmu silnice I. třídy vydává příslušný krajský úřad (zpravidla odbor dopravy a silničního hospodářství). Tento proces představuje komplexní správní řízení a vyžaduje pečlivou přípravu a předložení rozsáhlé dokumentace.
Žádost o povolení musí být komplexní a podrobná. Mezi klíčové přílohy patří projektová dokumentace záměru, která musí obsahovat koordinační výkres s kótami vzdálenosti od osy komunikace, hranic křižovatek, napojení účelových komunikací, sousedních nemovitostí, dopravních značek a stávajících reklamních zařízení. Dále je nezbytný technický popis reklamního zařízení s detailním popisem konstrukčního řešení, tvaru a materiálu všech reklamních prvků. Pokud je zařízení světelné, je nutný světelně technický projekt.
Žádost musí doplnit vizualizace reklamního zařízení v barevném provedení dle skutečnosti, s důrazem na čitelnost a zřejmost obsahu. Dále je vyžadován zákres reklamního zařízení v katastrální mapě (ne starší 6 měsíců) a fotodokumentace současného stavu místa. V případě zastoupení je nutná plná moc. Je důležité pamatovat, že kromě povolení silničního správního úřadu je pro billboard vždy potřeba i stavební povolení od stavebního úřadu.
Před podáním žádosti je vysoce doporučeno získat předchozí souhlasy a předjednat záměr s několika klíčovými subjekty. Jedná se o vlastníka nemovitosti, pokud se jedná o subjekt odlišný od žadatele. Dále je nezbytný souhlas příslušného orgánu Policie ČR z hlediska bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemní komunikaci.
Souhlas Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je také vyžadován jako vlastníka dotčené silnice I. třídy.Získání souhlasu Policie ČR není samozřejmostí; policejní orgány jsou v udělování souhlasů velmi zdrženlivé a udělují je jen ve výjimečných případech.
Komplexnost a objem požadované dokumentace, spolu s absolutní nutností získání souhlasů od více stran, včetně Policie ČR a vlastníka pozemku, činí tento proces náročným administrativním a technickým úkolem. Jakákoliv chyba nebo opomenutí v dokumentaci, nebo nezískání všech potřebných souhlasů, může celý proces okamžitě zmařit.
Advokátní kancelář ARROWS má bohaté zkušenosti s přípravou kompletní dokumentace pro získání všech potřebných povolení, včetně projektové dokumentace a zajištění souhlasů od dotčených orgánů a vlastníků nemovitostí. Právníci ARROWS běžně řeší tuto problematiku a zajistí, že podklady budou bezchybné a v souladu s nejnovějšími požadavky zákona, což výrazně zvyšuje šance na úspěšné získání povolení.
Základním pravidlem pro povolení reklamy u silnic I. třídy je, že reklamní zařízení musí označovat provozovnu, která je vzdálená maximálně 200 metrů od reklamy a nachází se přímo v ochranném pásmu silnice. Tato podmínka je zásadní a výrazně omezuje možnost umisťování plošné, nespecifické reklamy, která neslouží k přímé navigaci k provozovně.
Klíčovým aspektem je také bezpečnost silničního provozu. Reklamní zařízení nesmí být zaměněno s dopravními značkami, světelnými signály nebo jinými dopravními zařízeními. Nesmějí oslňovat uživatele komunikace ani jinak narušovat plynulost a bezpečnost silničního provozu. Je důležité si uvědomit, že i v bezprostřední blízkosti komunikace v obci je zákonem zakázáno umísťovat cokoliv, co by mohlo snižovat viditelnost dopravních značek nebo rozptylovat pozornost řidičů.
Ministerstvo vnitra, jehož principy se aplikují i na silnice I. třídy, považuje za nevhodné reklamní zařízení například takové, které svou konstrukcí zakrývá dopravní značku, světelný signál nebo jiné dopravní zařízení.
Dále je nevhodné reklamní zařízení umístěné jakýmkoliv způsobem nad komunikací (např. na mostech), což je častý problém. Zařízení, jehož činná plocha není v jedné rovině, má více než jednu činnou plochu, nebo je pohyblivá a proměnná, je rovněž považováno za nevhodné. Stejně tak zařízení s lesklým, odrazivým nebo fluorescenčním povrchem, které by mohlo oslňovat, je zakázáno.
Je důležité zdůraznit, že pokusy o obcházení zákona, například zakrýváním billboardů českou vlajkou, jsou neúčinné a nelegální.
Porušení těchto podmínek není jen administrativním prohřeškem, ale představuje významné ohrožení veřejné bezpečnosti, uvádí případ smrtelné nehody spojené s nelegálním billboardem, což podtrhuje vážnost situace. Pro podnikatele to znamená nejen riziko vysokých pokut, ale i potenciální trestní odpovědnost a nenapravitelné poškození reputace.
Právníci ARROWS pomohou s přípravou nebo revizí smluv s reklamními agenturami a zajistí, že vámi pronajímané reklamní plochy budou legální a v souladu s platnými předpisy. Díky našim zkušenostem z dlouhodobých služeb pro více než 150 akciových společností a 250 s.r.o. dokážeme efektivně posoudit rizika a navrhnout řešení, která splňují přísné požadavky ŘSD a Policie ČR.
Nelegální umístění nebo provozování reklamního zařízení v silničním ochranném pásmu s sebou nese značná rizika, která se dělí na administrativní, finanční, provozní a reputační. Firmy by si měly být vědomy těchto potenciálních dopadů, aby se jim mohly včas vyhnout.
Tato tabulka podrobně popisuje bezprostřední finanční a administrativní zátěže, které plynou z nedodržení právních předpisů. Pro společnosti, zejména ty s velkým majetkem a kapitálem, jsou tyto dopady kritické, neboť přímo ovlivňují finanční stabilitu a provozní efektivitu.
Riziko k řešení |
Potenciální problémy a sankce |
Jak pomáhá ARROWS |
Umístění reklamy bez povolení |
Pokuta až do 300 000 Kč; nařízení okamžitého odstranění; náklady na odstranění a likvidaci hradí vlastník reklamy nebo nemovitosti. |
Právní konzultace, které chrání před pokutami a kontrolami; příprava podkladů stanovených zákonem; zastupování u správních orgánů. |
Nedodržení podmínek povolení |
Pokuta až do 300 000 Kč; odejmutí povolení; nutnost nákladných úprav nebo odstranění zařízení; potenciální spory s úřady. |
Revize smluv a dokumentace; právní stanoviska pro zajištění souladu s podmínkami; zastupování v řízeních o odejmutí povolení. |
Neznámý vlastník reklamního zařízení |
Náklady na odstranění a likvidaci mohou být vymáhány po vlastníkovi nemovitosti, na které je reklama umístěna, i když s reklamou neměl nic společného. |
Právní poradenství pro vlastníky nemovitostí postižené nelegální reklamou; zastupování v řízeních o náhradě nákladů. |
Reklama na pozemku obce bez souhlasu |
Obec může uplatnit zadržovací právo na reklamní zařízení jako jistotu pro úhradu bezdůvodného obohacení z neoprávněného užívání pozemku. |
Právní zastoupení v případě sporů o bezdůvodné obohacení; příprava smluv s vlastníky pozemků pro legální užívání. |
Zastaralé povolení po legislativních změnách |
I dříve povolená reklama může být dnes nelegální a musí být odstraněna, což vede k neočekávaným nákladům a ztrátě investice. |
Audit stávajících reklamních zařízení a jejich povolení; vyhotovení interních směrnic pro průběžnou kontrolu souladu s aktuální legislativou. |
Tato tabulka se zaměřuje na méně zjevné, avšak potenciálně mnohem závažnější důsledky pro společnosti, zejména pro vrcholové manažery a investory, kteří jsou vysoce citliví na image značky, veřejné vnímání a provozní kontinuitu.
Riziko k řešení |
Potenciální problémy a sankce |
Jak pomáhá ARROWS |
Ohrožení bezpečnosti silničního provozu |
Zvýšené riziko dopravních nehod; potenciální trestní odpovědnost v případě úrazu nebo úmrtí spojeného s reklamou; negativní publicita a poškození reputace firmy. |
Právní stanoviska k umístění a konstrukci pro minimalizaci rizik; odborná školení pro zaměstnance o bezpečném a legálním umístění reklamy. |
Obstrukce ze strany úřadů (např. "ghost" firmy) |
Dlouhé a nákladné správní řízení s nejistým výsledkem; nemožnost doručení výzev a přenesení nákladů na vlastníka nemovitosti; frustrace úřadů vedoucí k agresivnějším krokům. |
Zastupování u správních orgánů a soudů; řešení komplexních případů s "nedohledatelnými" vlastníky; mediace s úřady. |
Používání "chytrých" obcházení zákona (např. reklama na kolečkách) |
Okamžité odstranění ze strany úřadů bez náhrady; vysoké náklady na likvidaci; poškození dobrého jména firmy spojené s nekalými praktikami. |
Právní konzultace k legálním a etickým marketingovým strategiím; ochrana před nekalými praktikami reklamních agentur. |
Negativní dopad na vztahy s obcemi a krajem |
Ztráta důvěry místních orgánů; ztížené budoucí povolování jiných podnikatelských aktivit v dané lokalitě; aktivní boj obcí proti nelegální reklamě. |
Zastupování v jednáních s místními a krajskými úřady; budování pozitivních vztahů s veřejnou správou prostřednictvím souladu s právem. |
Poškození firemní reputace a značky |
Spojení firmy s nelegálními praktikami a ohrožováním veřejné bezpečnosti; ztráta důvěry zákazníků, obchodních partnerů a investorů; snížení hodnoty značky. |
Krizové právní poradenství; prevence reputačních rizik prostřednictvím plné právní shody a proaktivního přístupu. |
Úřady se v boji proti nelegální reklamě stávají stále efektivnějšími a asertivnějšími. Zatímco některé společnosti se snaží obcházet zákon pomocí "ghost" firem, které nepřebírají poštu, nebo reklam na kolečkách, které se přesouvají, aby unikly kontrole, tyto taktiky jsou stále riskantnější a neudržitelné.
Obce a kraje aktivně využívají právní nástroje, jako je zadržovací právo nebo přímé odstranění, a jsou stále úspěšnější ve vymáhání nákladů na odstranění. To znamená, že snahy o obcházení zákona vedou k nákladným právním bitvám, vážnému poškození pověsti a nakonec k nucenému odstranění reklamy.
Právníci ARROWS běžně řeší problematiku reklamních zařízení a mají hluboké znalosti specifik silničního práva. Jsou připraveni zastupovat klienty u soudů a správních orgánů, vyhotovit interní směrnice, připravit dokumentaci, která ochrání před pokutami a sankcemi, a poskytnout právní stanoviska. Díky naší rychlosti a vysoké kvalitě služeb minimalizujeme rizika a chráníme investice i dobré jméno klientů.
Pokud je reklamní zařízení umístěno bez povolení, příslušný silniční správní úřad (pro silnice I. třídy je to krajský úřad) má povinnost do sedmi dnů ode dne, kdy se o umístění dozvěděl, vyzvat vlastníka k jeho odstranění.Vlastník má poté velmi krátkou lhůtu, pouhých pět pracovních dnů, na odstranění. Tato lhůta je striktní a její nedodržení má okamžité důsledky.
Pokud vlastník tuto výzvu ignoruje, silniční správní úřad reklamu do 15 pracovních dnů zakryje a následně zajistí odstranění a likvidaci reklamního zařízení. Náklady na zakrytí, odstranění a likvidaci nese vždy vlastník reklamního zařízení. V případě, že nelze provozovatele reklamy zjistit (např. u "ghost" firem, které nepřebírají poštu), ponese tyto náklady vlastník nemovitosti, na které bylo reklamní zařízení umístěno.
Vlastník nemovitosti je navíc zákonem povinen umožnit vstup na svůj pozemek za účelem zakrytí a likvidace. Je důležité si uvědomit, že odstranění probíhá bez ohledu na to, zda reklamní zařízení mělo stavební povolení – silniční zákon má v tomto případě přednost.
V případě, že se společnost potýká s výzvou k odstranění reklamy, právníci ARROWS poskytují okamžitou právní pomoc, zajišťují zastupování u správních orgánů a pomáhají minimalizovat finanční dopady spojené s odstraněním. Naše zkušenosti z poskytování dlouhodobých služeb klientům, včetně 51 obcí a krajů, nám dávají unikátní vhled do postupů veřejné správy, což nám umožňuje efektivně řešit i ty nejsložitější případy a chránit zájmy klientů.
Právní úprava umístění reklamy u silnic je rozsáhlá a zahrnuje více zákonů a prováděcích vyhlášek, jako je zákon o pozemních komunikacích, zákon o silničním provozu a specifické vyhlášky Ministerstva dopravy a vnitra.
Legislativa se navíc v průběhu let měnila a zpřísňovala, například v letech 2012 a 2017. To znamená, že dříve povolená zařízení mohou být dnes nelegální a vyžadují nové posouzení. Orientace v těchto změnách vyžaduje neustálé sledování a odborné znalosti, které jsou pro většinu firem mimo jejich běžnou expertizu.
Jak ukazují vysoké sankce (až 300 000 Kč) a značné náklady na odstranění, investice do právního poradenství předem je výrazně levnější než řešení problémů, pokut a soudních sporů, které mohou vzniknout z nedodržení předpisů. Nejde jen o finanční ztráty, ale i o poškození dobrého jména společnosti, které může mít dlouhodobé dopady na podnikání. Proaktivní právní poradenství tak slouží jako efektivní prevence.
Advokátní kancelář ARROWS je spolehlivým partnerem v oblasti právního poradenství pro umístění reklamních zařízení. Naši právníci tuto problematiku běžně řeší a věnují se jí s maximální odborností a precizností.
Díky deset let budované síti ARROWS International zajišťuje advokátní kancelář právní služby i mimo Českou republiku a prakticky denně řeší danou problematiku s mezinárodním prvkem. Pro klienty hrají roli zkušenosti z poskytování dlouhodobých služeb, což se projevuje v efektivitě a kvalitě řešení. Kancelář také umí klienty propojit mezi sebou v případě, že mají zajímavé investiční nebo obchodní příležitosti, a ráda si poslechne zajímavé podnikatelské či byznysové nápady.
Umístění reklamního zařízení u silnice I. třídy je komplexní proces, který vyžaduje detailní znalost právních předpisů, pečlivou přípravu dokumentace a aktivní komunikaci s úřady. Ignorování těchto pravidel vede k vysokým pokutám, nucenému odstranění a poškození reputace. Proaktivní přístup a spolupráce s právními odborníky jsou klíčové pro minimalizaci rizik a zajištění dlouhodobého souladu s právem.
Ať už jde o interní směrnice, smlouvy, právní stanoviska, školení nebo zastupování před úřady a soudy, ARROWS vám zajistí komplexní právní podporu. Máme bohaté zkušenosti a jsme připraveni vám pomoci.
Nenechte své podnikání ohrozit zbytečnými právními komplikacemi. Kontaktujte advokátní kancelář ARROWS ještě dnes pro právní konzultaci a zajistěte, aby vaše reklamní zařízení bylo v souladu se zákonem a sloužilo vašim obchodním cílům bezpečně a efektivně.
Nechcete tenhle problém řešit sami? Advokátní kanceláři ARROWS věří více než 2000 klientů a jsme oceněni jako Právnická firma roku 2024. Podívejte se ZDE na naše reference a bude nám ctí pomoci vám při řešení vašeho problému. Poptávka je zdarma.